hovtramp

häst och hundliv

Uppdaterar om de senaste dagarna

Kategori: Läsvärt !

Hej kära vänner!
 
Detta kommer bli ett stort inlägg då jag inte hunnit blogga på några dagar. Läs det ni tycker verka intressant vettja! ;)
 
Midsommar
Ja, midsommar i fäbon är något man måste uppleva i verkligheten för att förstå. Det händer saker där som inte händer någon annanstans. Det är som ett lagfritt eget land som folk gör lite som dom vill. Som tur är så de som händer i fäbon stannar oftast där också. Vilket är väldigt skönt! Det var en mycket vacker midsommarstångs resning dom hade i alla fall. Första året jag fick vara med och se den eftersom jag jobbat eller varit borta föregående år. Men nu fick jag vara med! :) Hade två helt okej dagar där uppe i skogen! :) På lördagen var jag med Sabina till Dössberget i Bjurs och tittade på Pumpblolaget. Jag fick värsta rock ´n roll fyllan och trodde nog att jag var världsbäst där ett tag. eh, ja sådant som händer.... Men jag hade trevligt och Sabina är världens finaste vän! :)
Foto: Jon Hansson (hoppas d var okej att jag snodde kortet, haha, men du är så duktig att ta kort överallt!)
 
Nya jobbet
På måndagen började allvaret efter två veckors ynka sommarlov... Första introduktionsdagen på Örjesbogården i Grycksbo. Jag fick gå med personalen och kika hur det funkade och hur rutinerna gick till. Huvudet snurrade med infomation när jag styrde bilen hemåt igen. Men jag hann inte komma långt innan dom ringde till mig från jobbet och berättade att det blivit något missförstånd med oss timvikarier och undrade om inte jag kunde tänka mig att ta ett sommarvikariat över hela sommaren. Å klart så tackade jag ja till det. Så istället för att alltid gå å vara beredd på att åka in på jobb i fall dom ringer så går jag nu på ett eget schema. Superskönt! Så jag fick börja jobba redan på tisdagen. Snacka om chock! Fick dessutom byta avdelning så jag hade ingen aning om hur de funkade där inne. Men all personal har varit jätte hjälpsam och gjort att jag klarat mig egenom dagarna. Ska kanske berätta att Örjesbogården är ett boende för dementa som inte längre klara av att bo hemma. Så vi pysslar och gullar med dom hela dagarna. Blir nog riktigt bra bara jag lär mig alla rutiner och så!
 
Bilden är tagen från google.se och har ingenting med Örjesbogården att göra.
 
Hästarna
Började rida Kråkan igen i onsdags efter nästan 4 veckors vila. Hon var så taggad på att komma ut så hon trampa runt hela tiden och kunde inte alls stå still... Haha! :) Men nu har hon lugnat ner sig något och idag provade jag att känna lite på henne på ridbanan. Tog bara några varv för det var ganska blött och tungt efter allt regn som kom i natt. Men hon känns lite yrslig och vinglig efter vilan. Det gjorde hon i början ute i skogen också men det blir nog bara bättre och bättre ju mer hon får komma igång! :) 
Har ju även hand om min ridlärares hästar nu i 2 veckor ungefär. Så jag har både utsläpp och insläpp varje dag + att den ena ska ridas. Men det är kul, och mamma hjälper mig en massa så jag ska orka med allting! Ska träna massa galopp med hästen som jag rider så jag ska få känna hur det ska kännas på "riktigt" så jag kan överföra den känslan till Kråkis sen! :)
Bild från dressyrtävlingen i Insjön
 
Vardagen
Ja, som ni kanske förstår så har jag fullt upp med jobb och hästar för tillfället. Är dödstrött på kvällarna och tuppar av i sängen så fort jag lägger mig. Marcus har jag inte hunnit sett så mycket av den senaste veckan fast jag sovit hos honom nästan varje dag. Jag däckar i sängen i stort sett med en gång jag kommer hem. Men det blir bättre när jag får mindre hästar att ta hand om och har kommit in i jobbet lite mer. 
 
Just nu...
...sitter jag i Linghed och käkar banan och godis och tycker synd om mig själv för att jag ska upp och städa imorgon bitti  på Ica Maxi. Jag vill vara ute och ha roligt med alla andra... Marcus ska på Larz-Kristerz ikväll och är därför inte hemma. Men jag får vackert sitta här och ta det lugnt så jag orkar med morgondagens bestyr! :d  
Kommentera inlägget här: