hovtramp

häst och hundliv

"Varmblodstravare är inga riktiga hästar..."

Kategori: Läsvärt !

Nu i veckan fick jag höra när jag var på min Apu-plats att min häst inte är en riktig häst... Dessa ord kom i och för sig från en väldigt liten mun men det sved i hjärtat i alla fall.

                                                       "Varmblod är inga riktiga hästar"
 
nejhe? Så varje dag åker jag ut till min låtsas häst och mockar hennes låtsas bajs...?
 Jag tycker att min häst är en riktig häst, jag älskar henne för den hon är och det vi kan göra tillsammans. Jag vet att vi aldrig kommer kunna göra riktigt inverklade saker och att det tar mer tid att få henne att orka göra samma saker som en "vanlig häst". Men eftersom att jag är medveten om detta så blir jag inte heller besviken på henne ifall hon misslyckas, jag vet att hon inte kommer ge upp förrens hon klarar det. Varmblodstravare är, anser jag, en väldigt ärlig och stark ras. Även fast det är svårt, de inte förstår eller att styrkan inte räcker till så försöker det med hela sitt hjärta att göra sin ryttare/kusk nöjd. Jag skulle aldrig byta bort min häst bara för att alla tycker att jag har fel sorts häst. "Du kommer ju i alla fall aldrig att komma någonstans med din travare" Jag tycker att jag redan har kommit långt med min häst. När jag började rida dressyr på henne på bana så kunde hon bara vingla runt på spåret med huvudet mellan benen och galoppera på böjd spår fanns inte ens på världskartan. Det spelar ingen roll om du håller på med dressyr, hoppning, trav, westen osv, det jag tror och hoppas på är att alla vill utvecklas och bli bättre med sin häst. Vad är det för kamp och hur stolt kan man känna sig om man skaffar en häst och en månad senare är ute på tävlingsbanorna...? Visst, det är säkert många som gör så och fortsätt ni om ni så vill men jag tycker det är konstigt. Hur mycket har man tid har man lagt ner för att få hästen bra? ingenting. Det är någon annan som har gjort allt grovjobb och själv kan man bara glänsa. Jag förstår inte hur det är roligt med hästar då. Jag tycker det är kul och blir stolt när jag och min häst klarar av saker tillsammans för jag vet att det är min förtjänst. Vi växer tillsammans och klarar av det.

Så det jag ville säga var att jag älskar min häst och hon är som vilken häst som helst, bara lite sötare ;)

KOMMENTARER:

  • malin olmarks säger:
    2010-10-31 | 13:20:48

    du har helt rätt i din text. Häst som häst, det spelar ingen roll vad det är för ras, utan vad som blir utav hästen när man tränat den och när man fått den som den vill. då spelar det ingen roll om det är ett halvblod, fullblod, kallblod eller varmblod.

    Personligen så föredrar jag halvblod, för att de finns så många "stora", jag vill ju ha en större häst, minst 170 någonting helst. annars skulle jag kunna tänka mig ett varm eller kallblod, fan, det är hur många varmblod och kallblod som helst som slår alla de där "grymma" halvbloden på tävlingsbanorna, så det där är ingenting du ska ta åt dig utav. :) men förstår att det är svårt.

  • malin olmarks säger:
    2010-10-31 | 13:21:40

    självklart finns det stora varmblod också, dock inte speciellt många.

Kommentera inlägget här: