hovtramp

häst och hundliv

Attackmygg jagar iväg oss...

Kategori:

Kommer ni ihåg om "översvämnings-myggorna" de skrivit om i tidningarna den senaste tiden? Jag tror att vi fått sådana till sommarbetet. Det är totalt olidligt att vara där och jag tycker så synd om Kråkan och hennes vänner som står i detta eviga surrande dygnet runt. Jag var det bara någon timme idag och var så myggbiten att det såg ut som jag legat och rullat i ett hav av brännässlor...:( Så jag och mamma har bestämt att vi tar hem Kråkan imorgon kväll till stallet så hon får vila ordentligt till tävlingen på torsdag. Tror Kråkan kommer tycka det är en kanon idé! :)
 
Nu ska jag soova så jag orkar upp imorgon. Blir en tidig dag, ska träna lite markarbete på ridbanan på förmiddagen. Höörs! ;)
 
 

Fakta: Klia inte!

  • Myggbett uppstår när kroppen reagerar på myggans saliv. En del personer märker knappt betten, andra får stora, kliande svullnader.
  • Försök i möjligaste mån att inte klia, eftersom det kan förvärra klådan. Om huden går sönder kan bettet bli infekterat.
  • Kallt vatten, is, alsolsprit eller kylbalsam ger lindring. En svag hydrokortisonsalva på bettet kan också lindra.
  • Ska du ut i myggrika trakter kan du förebygga klåda och svullnad med vanlig allergimedicin med antihistaminer.
  • Skräm bort myggen med myggmedel. De påverkar myggens luktsinne och gör dig ointressant för dem.
  • Välj ljusa kläder, inte mörka som drar till sig mygg.
KÄLLA: Vårdguiden
Kommentera inlägget här: